Jak dbać o serce?

Czy wiesz, że choroby serca należą do najczęstszych przyczyn zgonów wśród Polaków. Problemy z ciśnieniem, miażdżyca, zawał… Chyba każdy z nas ma w swoim otoczeniu osoby dotknięte tymi problemami. Zastanawiasz się jak dbać o serce i układ krążenia? Jeśli chcesz długo cieszyć się zdrowiem, pora na wprowadzenie poniższych zasad.

Jedz regularnie

Zdrowe odżywianie to podstawa. Dieta powinna być zbilansowana i pełnowartościowa. Ale to nie wszystko. Jeśli nie chcesz, żeby organizm magazynował tkankę tłuszczową, ale systematycznie spalał kalorie, trzeba zadbać o ich regularne dostarczanie. Każdego dnia zjadaj pięć posiłków dziennie, najlepiej o stałych godzinach, z trzygodzinnymi przerwami.

Ogranicz sól i cukier

Sól zwiększa ryzyko choroby niedokrwiennej serca, podnosi ciśnienie. Ponadto, zatrzymuje w organizmie wodę i spowalnia metabolizm. Cukier jest głównym winowajcą fali otyłości. Jego nadmierne spożycie sprawia, że zostaje magazynowany jako tkanka tłuszczowa. Zbyt wysoki poziom cukru podnosi stężenie trójglicerydów i ciśnienie, dalej grozi cukrzycą ,miażdżycą i innymi chorobami serca.

Więcej fermentowanych produktów mlecznych w diecie

Jogurty naturalne, kefiry i maślanki zawierają bakterie kwasu mlekowego, asymilujące cholesterol i prowadzące do jego zwiększonego wydalania. Ponadto, produkty te są bogatym źródłem wysoko przyswajalnego wapnia, który poza oczywistą rolą budulca kości, jest także potrzebny do prawidłowego funkcjonowania serca.

Zamień tłuszcze zwierzęce na roślinne

Zamiast masła i smalcu lepiej stosować oleje tłoczone na zimno, które są bogate w nienasycone kwasy tłuszczowe. Ale wyeliminuj tłuszcze utwardzane, które są źródłem groźnych tłuszczy trans. Nienasycone kwasy tłuszczowe zawierają również ryby morskie (bogate w omega-3).

Więcej błonnika

Błonnik sprawia, że dłużej będziesz się czuł syty i oczyścisz organizm z toksyn. Ponadto, błonnik ogranicza wchłanianie tłuszczów i cholesterolu.

Pij więcej wody

Odwodnienie sprawia, że spada ciśnienie krwi, a wtedy czujemy się senni i zmęczeni. Skrajne odwodnienie może nawet doprowadzić do zawrotów głowy czy omdlenia. Dlatego warto wypijać 1,5-2 litry wody każdego dnia. Najlepiej wybierać niegazowaną i bez dodatków.

Zadbaj o pierwiastki

Potas jest niezbędny do pracy serca. Magnez wspomaga układ krążenia, reguluje działanie układu nerwowego i buduje odporność. Dlatego jedz kasze, pistacje, płatki owsiane, pomidory, ryby, selery, pieczywo razowe, banany, a także wspomniane już produkty mleczne.

Jak dbać o serce, to tylko aktywnie

Bieganie, pływanie, zajęcia fitness, jazda na rowerze… tak naprawdę każdy sport pozytywnie wpływa na Twój organizm, w tym na serce,aktywność fizyczna zwiększa wydolności mięśnia sercowego i poprawia dotlenienie. Regularny ruch nie tylko pozwala zachować prawidłowe krążenie, ale również reguluje metabolizm, a tym samym korzystnie wpływa na masę ciała. Podczas wysiłku fizycznego wzrasta wydzielanie endorfin, czyli hormonu szczęścia, co poprawi też Twoje ogólne samopoczucie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *