Jak poprawić trawienie? – naturalne sposoby

By w pełni cieszyć się zdrowiem i dobrym samopoczuciem, konieczne jest, aby Twój układ pokarmowy działał prawidłowo. Niestety, problemy z trawieniem dotykają coraz liczny osób i to w coraz młodszym wieku. Bóle brzucha, wzdęcia, biegunki, zaparcia, gazy, zgaga… to tylko część równie uciążliwych, co wstydliwych dolegliwości, które mają bezpośredni związek z układem pokarmowym. Jak im zapobiegać? Oto kilka naturalnych sposobów na lepsze trawienie.

 

Dieta kluczem do zdrowia

Właściwy sposób odżywiania to podstawa. Fundamentalna zasada dbania o trawienie jest prosta – im mniej przetworzona żywność, tym lepiej. Dobra dieta to taka, w której miejsce słodyczy, fast foodów, słonych przekąsek i innych produktów wysoko przetworzonych zajmie pięć posiłków zawierających porcje warzyw i zapewniających wszystkie wartości odżywcze. Zadbaj, aby przynajmniej jeden z posiłków był ciepły, postaraj się ograniczyć ilość mięsa na rzecz mlecznych produktów fermentowanych (m.in. kefir, maślanka, zsiadłe mleko), margaryny zastąp olejami tłoczonymi na zimno. Zadbaj też o właściwy poziom nawodnienia w ciągu całego dnia: najlepiej pić małymi łykami niegazowaną wodę, na przykład co kwadrans.

 

Co na trawienie? Zioła i przyprawy

Oto lista ziół i przypraw, które wspomagają procesy trawienne:

  • mięta pieprzowa – pobudza wydzielanie soku żołądkowego oraz żółci, ponadto poprawia perystaltykę jelit i działa wiatropędnie,
  • mniszek lekarski – usprawnia pracę wątroby i pomaga w procesie detoksykacji organizmu,
  • melisa – pobudza wydzielanie soku żołądkowego, „wycisza” jelita, spowalnia metabolizm,
  • ziele dziurawca – wspomaga tworzenie i uwalnianie żółci, ale nie należy go pić, jeśli przebywa się dużo na słońcu,
  • rumianek – hamuje nadmierne procesy fermentacji w jelitach i pobudza wydzielanie żółci,
  • chmiel – podnosi poziom wydzielania soku żołądkowego i pobudza apetyt,
  • czarny pieprz – poprawia apetyt i wydzielanie soku żołądkowego, a także redukuje wzdęcia,
  • chili – stymuluje wydzielanie śliny i soków żołądkowych, pobudza przemianę materii,
  • imbir – przyspiesza detoksykację, stymuluje wydzielanie żółci i soków żołądkowych,
  • cynamon – reguluje gospodarkę węglowodanową, wspomaga wydzielanie soków żołądkowych,
  • anyż – redukuje niestrawność i wzdęcia, zwiększa wydzielanie soków żołądkowych,
  • bazylia – rozluźnia jelita,
  • tymianek – łagodzi spastyczność układu pokarmowego,
  • oregano – redukuje wzdęcia,
  • kminek – łagodzi skurcze w obrębie jelit, zwiększa wydzielanie soków żołądkowych,
  • kolendra i pietruszka – pobudzają wydzielanie śliny i soków żołądkowych,
  • koper włoski – łagodzi wzdęcia, pobudza wydzielanie w żołądku i pęcherzyku żółciowym.

 

A na koniec dobra wiadomość dla „herbaciarzy”: gorzka czarna herbata pobudza układ pokarmowy dzięki zawartości teiny, która stymuluje wydzielanie soku żołądkowego. I pamiętaj – ważne jest nie tylko co jesz, ale również jak. Nie jedz w biegu i dokładnie przeżuwaj każdy kęs, bo proces trawienia zaczyna się już w jamie ustnej.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *