Sprawdź, jak bezboleśnie zmienić swoje nawyki żywieniowe

Wiele osób słysząc o zdrowym odżywianiu ma przed oczami niesmaczne dania w żałośnie małych porcjach, a kiedy mówią „dieta” mają na myśli stosowanie drakońskich ograniczeń lub głodówek. Myśląc w ten sposób trudno przekonać się zmian w sposobie odżywiania, a przecież dieta to nie głodówka, a zdrowe żywienie ma zapewnić lepsze samopoczucie, a nie zmęczenie. Dlatego pora na zmiany! Przekonaj się, że zdrowa dieta jest dla każdego, a zmiana nawyków żywieniowych wcale nie wymaga stawiania na głowie całego swojego życia.

Zdrowe znaczy racjonalne

Podstawą zdrowych nawyków żywieniowych jest przede wszystkim zdrowy rozsądek. Jeśli chcesz czuć się lepiej, zadbaj o odpowiednie zbilansowanie i regularność swoich posiłków. Co to dokładnie oznacza? Racjonalne odżywianie opiera się na systematycznym dostarczaniu do organizmu wszystkich składników odżywczych – zarówno makro, jak i mikroelementów – w proporcjach i ilościach, które zaspokoją jego indywidualne potrzeby. Wbrew pozorom zapewnienie ich nie jest wcale takie skomplikowane, a główną zasadą w tworzeniu codziennego jadłospisu jest różnorodność produktów wykorzystywanych do skomponowania posiłków. Jeśli nie wiesz, co i w jakich ilościach powinno znaleźć się na Twoim talerzu, dobrym pomysłem będzie umówienie się na konsultację z dietetykiem, który może dobrać dla ciebie odpowiedni plan żywieniowy, który potraktujesz później jako wzór dla własnych jadłospisów.

Jak zmienić nawyki żywieniowe

Czy wiesz, że już sama zmiana nawyków żywieniowych na zgodne z zasadami zdrowego żywienia może doprowadzić do spadku wagi i kilka kilogramów. Bez stosowania żadnych specyfików i dziwnych „diet”. Ale najważniejszy jest wpływ sposobu żywienia na stan zdrowia, bo „jesteś tym, co jesz”, a czujesz się tak, jak jesz. Poza wspomnianym zbilansowaniem diety liczy się też kiedy jesz. Zaplanuj swój dzień tak, aby zjadać posiłek średnio co trzy godziny. Taki odstęp zaleca się również w stosunku do pory snu – to pozwala na bardziej satysfakcjonujący i regenerujący sen. nie jedz w biegu – znajdź te kilkanaście minut, aby usiąść i cieszyć się posiłkiem. Dzięki temu nie tylko unikasz niestrawności, ale obniżasz ryzyko poważnych chorób układu pokarmowego i – zapewniasz sobie szybsze osiągnięcie stanu sytości. Jak to możliwe? Po prostu wiesz, że jesz. Tym samym coraz mniejszym problemem będzie powstrzymywanie się od podjadania między posiłkami.

Nawyki – nie rezygnuj, ale zamieniaj

Jest taka zasada, która mówi, że raz wyrobionego nawyku nie da się już zniszczyć. Jedyne, co możesz zrobić to… zastąpić go innym. I tak, kiedy czujesz, że masz ochotę na „coś słodkiego” lub słone przekąski – koniecznie wypij kilka łyków niegazowanej wody. Proste? Proste! A zatem – zacznij już dziś!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *