Zadbaj o pamięć – ćwiczenia na pamięć i koncentrację

Mówi się, że mięsień nieużywany, zanika. Ale to powiedzenie można również przełożyć na mechanizm funkcjonowania Twojego mózgu. Jeśli nie dbasz o niego – nie dostarczasz mu potrzebnych składników odżywczych i nie ćwiczysz go – efektywność Twoich szarych komórek spada. Dlatego dziś podpowiemy Ci, jak poprawić pamięć dzięki prostym ćwiczeniom, które możesz wykonywać dosłownie zawsze i wszędzie.

Wodzenie oczami

Jeśli przez 30 sekund będziesz wodzić oczami z jednej strony na drugą, jakby śledząc odbijanie się piłeczki pingpongowej, to już sprawi, że Twój mózg poprawi swoją zdolność zapamiętywania. Horyzontalne ruchy gałek ocznych ułatwiają współpracę obu półkul mózgowych. Takie ćwiczenie możesz robić kilka razy w trakcie. To również doskonałe zadanie ze względu na właściwą higienę wzroku, ponieważ w jego trakcie nawilżają się gałki oczne, a jeśli siedzisz przy komputerze, mrugasz do pięciu razy rzadziej, przez co śluzówki wysychają i oczy stają się drażliwsze.

Słuchaj języków obcych

Ćwicz na rowerze stacjonarnym, zmywaj, wykonuj robótki ręczne, a jednocześnie słuchaj nagrań w języku obcym, bo nowego języka uczysz się nie tylko przez tłumaczenie słów i przyswajanie zasad gramatycznych, ale poprzez „osłuchiwanie się” z brzmieniem. Z samej melodii możesz wiele zrozumieć, a Ty angażujesz bardziej mózg, bo zmusza Cię to do kojarzenia i wnioskowania.

Graj w skojarzenia

Zamiast kolejnego filmu lub spędzania czasu skacząc po kanałach TV, zagraj z domownikami lub znajomymi w skojarzenia. Najprostsza wersja polega na tym, że Ty piszesz na kartce pierwsze słowo, dajmy na to „rower”. Następnie chowasz kartkę i dopowiadacie wszystko, co się z rowerem kojarzy: od czynności po jego elementy i tak dalej – nawet kwadrans. A po 15 minutach czy nadal pamiętasz, jakie słowo zapisałeś na kartce? Ciekawe, czy na końcu będziesz pamiętał słowo wyjściowe? Ta gra pobudza wyobraźnię, a z jednocześnie odpręża.

Oddychaj przeponą

Mózg niedotleniony to mózg nieefektywny, a może być niedotlenionym, jeśli… nie umiesz oddychać. Tak – to nie żart. Choć oddychanie jest procesem mimowolnym, to zbyt płytki oddech nie dostarcza odpowiedniej ilości tlenu, co utrudnia jego przyswajanie na poziomie komórkowym. W efekcie koncentracja jest osłabiona, a Ty odczuwasz zmęczenie. I dlatego oddychaj przeponą, co wymaga większej świadomości. Powietrze nabieraj powoli nosem, tak żeby to brzuch, a nie Twoja klatka piersiowa wypełniła się jak balon.

Dieta

Ćwiczenia na pamięć i koncentrację są bardzo potrzebne i, jak sam widzisz, mogą być banalnie proste. Ale poza nimi warto zadbać, aby w codziennej diecie nie zabrakło produktów, które sprzyjają pracy mózgu. I tak pieczywo pełnoziarniste jest bogate w foliany, które biorą udział w budowie czerwonych krwinek. Ostrygi są źródłem cynku, który poprawia wydolność intelektualną i zapobiega rozwojowi demencji. A spośród wszystkich orzechów Twój mózg najbardziej „pokocha” włoskie, ponieważ dostarczają witaminę E, eliminującą nadmiar wolnych rodników tlenowych, czyli chroni komórki nerwowe przed starzeniem i uszkodzeniami.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *