22 lutego 2024
d8df921d-e66b-40c8-94e8-87adc541c0ba-9850404

Jak radzić sobie z nadmierną miłością?

Nadmierna miłość może być uzależnieniem. Jakie są objawy i jak z tym walczyć? Dowiedz się!

Jak przestać kochać „za bardzo”?

Jak wyjść z uzależnienia od miłości i odkochać się? Czy to w ogóle możliwe? Wiele osób zadaje sobie te pytania i szuka odpowiedzi. Uzależnienie od miłości jest powszechnym nałogiem. Jest to złożone zjawisko, a wyjście z niego nie polega na prostych decyzjach. Podobnie jak w przypadku innych uzależnień, proces wyjścia z uzależnienia od miłości wymaga czasu i zaangażowania. Terapia psychologiczna lub grupy wsparcia mogą być pomocne. Jednak ważne jest, aby pamiętać, że nikt nie zastąpi naszego własnego zaangażowania! Co możemy zrobić samodzielnie? Od czego zacząć? Oto kilka wskazówek, które mogą pomóc podjąć właściwe kroki. Dowiedz się, jak wyjść z uzależnienia od miłości!

Czym jest uzależnienie od miłości?

Badania przeprowadzone przez zespół angielskich naukowców w latach 1957-2016 wykazały, że istnieje wiele dowodów na to, że uzależnienie od miłości jest podobne do uzależnienia od substancji takich jak kokaina. Naukowcy wyróżnili dwa rodzaje uzależnień: pierwszy jest podobny do normalnych objawów zakochania, ale z silniejszym pragnieniem partnera, drugi objawia się skrajnymi i nieakceptowalnymi społecznie działaniami, które wynikają z silnego pragnienia zbliżenia się do obiektu uczuć. Pierwszy typ jest łagodniejszy i częściej występuje. Wszystkie te uzależnienia mają jedno wspólne – brak umiejętności budowania satysfakcjonujących relacji i lęk przed samotnością. Dlatego trudno jest zakończyć związek, który nie spełnia potrzeb obu partnerów. Uzależnienie od miłości może prowadzić do chaosu, szkód w relacjach, zdrowiu i życiu zawodowym. Nałóg może zamienić nasze życie i życie naszych bliskich w koszmar, szczególnie gdy obiekt naszego uczucia nie odwzajemnia go lub jest toksyczny.

Według badań, uzależnienie od miłości jest jak narkotyk. Popycha nas do skrajnych, ryzykownych i niebezpiecznych zachowań. Działa podobnie jak alkohol i narkotyki. Uzależnienie od miłości wiąże się z silnym pragnieniem, a gdy źródło uzależnienia znika, pojawiają się objawy odstawienia. Osoba uzależniona od miłości odczuwa nieustanne pragnienie kontaktu z partnerem. Chce być coraz bliżej niego, rezygnuje ze swoich potrzeb. Gdy partner znika, zostaje tylko ból, pustka i głód miłości. Aby zagłuszyć te uczucia, osoba uzależniona od miłości jest gotowa na wiele, nawet na agresję lub zdradę. Kontroluje życie partnera i próbuje go uzależnić od siebie. Nie potrafi zakończyć związku. Uzależnienie od miłości jest skomplikowanym nałogiem, ale można się z niego wyleczyć. Jak przestać kochać „za bardzo”? Jak wyjść z uzależnienia od miłości?

Jak wyjść z uzależnienia od miłości?

Wyjście z uzależnienia jest długotrwałym procesem. Polega na nauczeniu się miłości do samego siebie oraz zdrowych zachowań i umiejętności budowania satysfakcjonujących relacji. Niekoniecznie oznacza to koniec związku, jeśli obie strony są gotowe walczyć o uczucie. Jak wyjść z uzależnienia od miłości? Pierwszym krokiem jest przyznanie się przed sobą i uznanie, że jesteśmy uzależnieni, a następnie podjęcie decyzji o wyjściu z nałogu.

1) Przyznanie się do uzależnienia

Najpierw musimy przyznać, że jesteśmy uzależnieni i że nałóg kontroluje nasze życie. To nie jest łatwe, ale bez tego nie możemy przejść dalej. Dla wielu kobiet przyznanie się do uzależnienia może być trudne, ponieważ kojarzy się z porażką i słabością. Jednak ta decyzja może być naszym największym zwycięstwem, ponieważ daje nam szansę na uzdrowienie naszego życia.

2) Zidentyfikowanie czynnika uzależniającego

Następnym krokiem jest zastanowienie się, od czego tak naprawdę jesteśmy uzależnieni. Odpowiedź na to pytanie pomoże nam zmierzyć się z problemem. Może to być toksyczny związek, trudny do zakończenia; obsesyjna kontrola partnera; zakochanie bez wzajemności; ciągłe rozpamiętywanie poprzednich związków; niemożność utrzymania stałej relacji i ciągłe poszukiwanie nowych romansów… Każda osoba musi indywidualnie określić, od czego jest uzależniona.

3) Sporządzenie listy strat

Kolejnym krokiem jest sporządzenie listy strat, które wynikają z naszego uzależnienia. Może to być trudność w budowaniu zdrowych relacji i związków, depresja lub życie w niezgodzie z samym sobą. Warto się nad tym zastanowić i spisać straty. Następnie dokładnie się im przyjrzeć. Sprawdzić, co straciliśmy przez nasze uzależnienie.

4) Zerwanie kontaktu z czynnikiem uzależniającym

Mówi się, że czwarty krok jest najtrudniejszy dla osób uzależnionych. Polega na podjęciu decyzji o zerwaniu kontaktu z czynnikiem uzależniającym i przejęciu odpowiedzialności za własne życie. To okres abstynencji, w którym unikamy zachowań, które utrzymują nas w nałogu. Na przykład, jeśli ciągle rozpamiętujemy poprzedni związek i czekamy na ruch naszego byłego partnera, musimy się odizolować od tego. Zerwać całkowicie kontakt, usunąć go z mediów społecznościowych, usunąć numer telefonu, ograniczyć kontakt z wspólnymi znajomymi i poprosić ich, aby nie wspominali o byłym. Jak zerwać – piszemy w naszym artykule:

5) Sporządzenie planu zdrowienia

Kolejnym krokiem jest stworzenie dwóch list: rzeczy, które mogą nam pomóc w wyjściu z nałogu i rzeczy, które mogą utrudnić wyjście z uzależnienia i których powinniśmy unikać. Musimy zastanowić się, co może nam pomóc. Każdy musi opracować indywidualny plan, ponieważ tylko my sami najlepiej wiemy, co nas podnosi na duchu, a co nie. Może to być zmiana otoczenia lub pozbycie się pamiątek po poprzednim związku, „oczyszczenie” domu.

6) Rozpoczęcie pracy nad rozwojem osobistym

Ostatnim krokiem jest rozpoczęcie pracy nad rozwojem osobistym. Możemy to zrobić, gdy mamy już energię i siłę, nie będąc już w czynnym uzależnieniu. To dobry moment na działania, które pomogą nam budować poczucie własnej wartości, zdrową miłość i szacunek do samego siebie. Dobrym pomysłem jest zrobienie czegoś dla siebie, na przykład pójście na interesujące kursy. Na tym etapie szczególnie pomocne może być skorzystanie z pomocy specjalisty, na przykład osoby prowadzącej warsztaty rozwoju osobistego lub psychoterapeutę.

Jak wyjść z uzależnienia od miłości? Cały proces musi być doprowadzony do końca, aby odnaleźć spokój i szczęście. Terapia może pomóc w uzdrowieniu relacji z partnerem lub przygotować nas na nowy, udany związek. Proces ten może być długi, trudny i bolesny. Musimy nauczyć się akceptacji i miłości do samego siebie. Tylko wtedy związek będzie wyborem, a nie koniecznością.

Powyższe informacje są jedynie sugestią i nie powinny zastępować wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku poważnych problemów należy skonsultować się z psychologiem.

Dominika Urgacz

Ekspert w dziedzinie relacji międzyludzkich, posiada ponad 20 lat doświadczenia w doradzaniu parom oraz prowadzeniu warsztatów o budowaniu silnych i zdrowych związków. Autor licznych publikacji i bestsellerów na temat miłości, zaufania i komunikacji w relacjach. Jego prace są cenione za praktyczne podejście i głębokie zrozumienie ludzkiej psychiki. Swoją pasję do pomagania innym przekształcił w misję życiową, dzięki której tysiące osób odnajduje szczęście w swoich związkach.

Zobacz wszystkie posty autora Dominika Urgacz →