Otwarcie własnego obiektu gastronomicznego lub noclegowego to marzenie wielu osób działających w branży HoReCa. Kiedy ten sen może w końcu doczekać się spełnienia, towarzyszy nam ogromny entuzjazm. Wszystko chcemy zrobić na raz, sypiamy po 3 godziny dziennie i z zapartym tchem śledzimy działania ekipy budowlanej czy remontowej, wznoszącej lub dostosowującej lokal. Ten pośpiech i ekscytacja mogą być jednak złymi doradcami. Pod wpływem emocji łatwo o popełnienie błędów, które znacznie utrudnią nam życie a w skrajnych przypadkach doprowadzą wymarzony biznes do szybkiego upadku. Sprawdź, przed jakimi popularnymi pomyłkami trzeba się mieć na baczności.
Niefunkcjonalne pomieszczenia
Zdarzyło ci się kiedyś zamówić przez internet mebel lub dodatek do wnętrza, który świetnie wyglądał w ofercie sklepu i miał doskonale pasować do pomieszczenia, ale okazał się jednak zupełnie nietrafiony? Z tym samym problemem mogą borykać się osoby początkujące w branży HoReCa. Nie mając doświadczenia łatwo jest zaprojektować lokal niewygodny i niefunkcjonalny – restaurację z ciasną kuchnią, która aż prosi się o wypadki albo hotelowe pokoje tak szczelnie zapakowane sprzętami, że nie pozostaje już miejsca na ruch.
To dlatego tak dobrym pomysłem jest skorzystanie z oferty firmy, która profesjonalnie przygotowuje projekty technologiczne dla restauracji i hoteli. Po pierwsze – ponieważ złożenie projektu spełniającego wszystkie wymagania jest niezbędne dla otrzymania pozytywnej opinii Sanepidu. Po drugie – ponieważ firma taka, bazując na swoim rozległym doświadczeniu, będzie mogła zaproponować skuteczne rozwiązania.
Nieatrakcyjne wnętrza
Bardzo często w ocenach restauracji na profilu firmy w Google można przeczytać opinie typu: „Klimat jak w szkolnej stołówce”. Hotelom goście z równie dużą intensywnością zarzucają „Wystrój jak za czasów króla Ćwieczka”. Nawet jeśli konsumenci chwalą przy tym jedzenie, czystość lokalu czy poziom obsługi, to recenzja nie zachęca kolejnych klientów.
Zadbaj o atrakcyjność wnętrz. Nie musisz od razu wydawać majątku – wystarczą proste, funkcjonalne meble oraz detale, tworzące przyjemną atmosferę – lustra, żywe kwiaty, świeczki, muzyka. Możesz skorzystać z opcji współpracy barterowej – pobyt w hotelu w zamian za jakiś element wystroju.
Nieciekawa oferta
Zarówno restauratorzy, jak i właściciele hoteli, muszą liczyć się ze sporą konkurencją. Wybierając miejsce na zjedzenie posiłku czy pobyt, klienci kierują się różnymi kryteriami, wśród których coraz większe znaczenie ma oryginalność. Otwarcie lokalu z pizzą czy hotelu urządzonego jak z katalogu popularnej szwedzkiej firmy meblowej to bezpieczny wybór – trafimy w gusta większości. Ale żeby naprawdę zaistnieć i zachęcić gości do powrotu, trzeba dać im coś więcej.
W restauracji postaw na oryginalne dania, uwzględniające m.in. preferencje i restrykcje dietetyczne. W hotelu możesz eksperymentować ze stylem, proponując apartamenty tematyczne.
Nierozeznany rynek
Zanim w ogóle zabierzemy się za otwieranie biznesu, niezbędne jest wysondowanie rynku. Trzeba sprawdzić, jakie lokale znajdują się w okolicy, aby zaproponować gościom coś unikalnego.
Z drugiej strony o opinię warto poprosić również przyszłych klientów. Skorzystaj z potęgi mediów społecznościowych aby dowiedzieć się, czego od restauracji i hotelu wymagają współcześni klienci.
Nietrafiona reklama
Gdy działalność już rusza, trzeba o tym fakcie poinformować potencjalnych klientów. Na reklamę można wydać każde pieniądze – sztuką jest jednak takie zaplanowanie działań, aby były one naprawdę skuteczne.
Niedawny przykład reklamy pewnego hotelu, która stała się viralem, najlepiej świadczy o aktualnych trendach: ludziom znudziły się zdjęcia ze stocków dopieszczone w programach graficznych. Klienci oczekują świeżości, pomysłowości, szczerości, dystansu i poczucia humoru. Ważny jest także wybór medium – czasami lepiej sprawdzi się reklama outdoorowa, innym razem wystarczy kampania w mediach społecznościowych.
Jesteś już właścicielem restauracji lub hotelu i już wiesz, że popełniłeś któreś z wymienionych wyżej błędów? Jeszcze nie wszystko stracone. Mając świadomość niedociągnięć, można zacząć nad nimi pracować, aby oferta była jeszcze bardziej atrakcyjna dla klientów. Pierwszym krokiem powinno być skorzystanie z konsultacji gastronomicznych, w trakcie których specjaliści podpowiedzą efektywne sposoby na przyciągnięcie większej ilości konsumentów, wypracowanie ich przywiązania, a także zwiększenie zysków. Z profesjonalnym wsparciem osiąganie zamierzonych celów jest znacznie łatwiejsze.